Sunday, October 5, 2008

Meriahnya Raye...

- Family gua-
(Ade Sorang Lagi Abang Gua Sepatutnya)




Raya!raya!..Kepada umat islam,nampaknya kite dah menjenguk ke bulan Syawal..Dalam kata lainnya raya la tu..Lu org apa cer
Tahun ni mcm sebelumnya(tak penah ubah),gua raya kat kampung sebelah mak gua..(kesian ayah gua x dpt chance raya kat kg sendiri)...Kampung gua kat Kuala Pilah,Bandar Beradat..Atok gua memang asal sana,kire antara Otai la kat sana.. dia dah tunggu dah tu kat rumah seminggu sebelum..Bukan main xcited die walau pun raya yg ke 85 bg dia..

Gua dgn sedara samapi 2 hari sebelum raya..wat persiapan..Gua punya la teruja balik,hee..Sesampai je,hamparan padi menguning menjamu pandangan..dengan air kali nya..pergghh!!!tersentak jiwa nurani..Masyaalah,lawa tak terkata pandangan kat kampung gua..

Sesampai je,pakcik gua ajak gua gi memancing kat kolam Atok gua..(haa..atok gua ade kolam ikan tau,terletak di tengah2 sawah padi..besar gak,cantik lak tu..)Sesampai kat kolam,lagi sekali gua rasa lidah mcm bersalut keju lak...kelu tak terkata dek indahnya pemandangan..giler tenang..(gua terbayang kan, kalo lah esoknya gua ade exam,mesti gua leh score 101% dek ketenangan jiwa yg gua dpt..huhu,poyo!)

Hasil pancingan gua,gua salaikan selepas berbuka..perghhh..satu lagi keenakan duniawi..
Untuk pengetahuan lu org,Family besar gua memang amalkan sepenuhnya amalan tradisional semasa sambut lebaran..Kiteorg buat ketupat...(gua tgk je)..kiteorg bkar lemang..rendang..dan tak lupa dodol..ha,sampai pinggang gua nak kene Allignment balik ni sebab mengacau dodol..Bes giler walau letih..(lu org patut cuba dowh)..

Ha,pastu gua apa lagi...memberikan sokongan moral pada skuad junior untuk memercikkan sumbu bunga api dan mercun dieorg..hehe.."wat apa nak simpan2..bukan leh makan pun..nanti kalo simpan lelama dia takleh terbakar dah..ni la masanya korang nak berlatih jadi askar,tapi ingat,bukannya Taliban tau"gua cakap kat dieorg..

Menjelang rayanya lak..mcm family biasa..sume bersiap..gi semayang..gua pun bleh tahan alimnya..jgn lu org tak tau..balik semayang, sume sarapan..bersalaman..Da setel ,tibala masa untuk sesi fotografi lak..gua cam biasa la..gambar gua la yang paling kurang..sebab gua yang pegang kamera..Habis masa bersuka ria,tibala masa muhasabah diri dan mengingati yg telah pergi..Kiteorg gi melawat pusara sedara yg telah pergi..Al Fatihah...Gua lepak kat Kuala Pilah sampai tengah hari je..pastu balik kg ayah gua kat seremban je..

Jadi,tu la citer die tentang raya gua tahun ni...gua bersyukur dapat sambut lagi skali..Alhamdulillah..

Ca Alip Bot!!!!!!!

3 comments:

Joe Moktar said...

kita baling mercun dulu!!!!hahaha

Junaidi Asmara said...

bunga 2 kuntum tu apa cerita?
paham-paham lah...
abang?

emi riquelmi said...

pergh....itu bunga di taman larangan..hahha

Powered By Blogger

About Me

My photo
Cerita Dia,Kamu Dan Aku..Kita Himpunkannya Menjadi Satu..

Lalulintas Daa..